Hoe werkt een fietsversnelling?

Veel mensen in Nederland hebben een fiets met versnellingen. Sommige fietsen hebben drie versnellingen en andere fietsen hebben zelfs wel zeven versnellingen. Een versnelling kan je helpen om licht te trappen of juist zwaar, het ligt maar net aan waar je voorkeur ligt. Maar de grote vraag is, hoe werken die versnellingen nu precies?

Waarvoor is een versnelling?

Voordat we erachter komen hoe een versnelling precies werkt gaan we even kijken waarvoor een versnelling precies dient. Versnellingen zijn er om je te helpen om op een prettig tempo te blijven fietsen. Je kunt je versnellingen wisselen wanneer je maar wil, als je een heuvel op fietst is het fijner om in een lichte versnelling te trappen. Als je de heuvel af gaat is het fijn om in een wat zwaardere versnelling te trappen. Dit verschilt per situatie, het belangrijkste om te weten is dat versnellingen je leven op de fiets een stuk makkelijker maakt: je hoeft nooit zwaar te trappen.

Hoe werkt een versnelling?

Op je fiets heb je dus meerdere versnellingen. Zo’n versnelling heeft te maken met verschillende tandwielen die in je fiets zitten, elke versnelling heeft weer een ander tandwiel. Verder is het gemakkelijk te gebruiken, je hebt namelijk een draaischijf op je stuur zitten waarmee jij de versnellingen kunt bedienen. Als je een berg of een heuvel op moet kun je hem zelf in een lichtere versnelling doen. Je hebt verschillende soorten versnellingen, bijvoorbeeld een versnelling met een kabel, als jij een versnelling verzet wordt de kabel strakker of losser, zo kun je gemakkelijker fietsen. 

Een klein nadeel aan versnellingen

Een klein nadeel van versnellingen is dat het veel tijd en onderhoud kost. Je moet het namelijk goed bijhouden, anders gaan je versnellingen kapot en dat zou een beetje zonde zijn van je fiets.